23.03.2022

یک مقام اتاق بازرگانی ایران: فقر مطلق بیشتر هم خواهد شد

دویچه‌وله: یک مقام کمیسون داخلی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مطالبه رئیسی برای ریشه‌کن سریع کردن فقر مطلق می‌گوید، دامنه امر تشدید می‌شود و دهک‌های کم درآمد مشکلات بیشتری خواهند داشت. سخنان رئیسی مایه شگفتی و استهزا شده است.

اقتصاد ایران
یک مقام اتاق بازرگانی ایران: فقر مطلق بیشتر هم خواهد شد

یک مقام کمیسون داخلی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مطالبه رئیسی برای ریشه‌کن سریع کردن فقر مطلق می‌گوید، دامنه امر تشدید می‌شود و دهک‌های کم درآمد مشکلات بیشتری خواهند داشت. سخنان رئیسی مایه شگفتی و استهزا شده است.

Iran I Armut

خسرو فروغان گران‌سایه، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به سخنان ابراهیم رئیسی در مورد ریشه‌کن کردن فقر مطلق گفته است:‌ «با شکلی که عمل می‌شود نه تنها فقر مطلق از بین نمی‌رود بلکه بسیار بیشتر می‌شود و دهک‌های کم‌درآمد با مشکلات بسیار بیشتری مواجه می‌شوند.»

او پیش‌بینی کرده که در سال پیش رو افزایش قیمت زیادی وجود داشته باشد و قشر آسیب‌پذیر در این میان بیشترین آسیب را متحمل شود.ایلنا به نقل از این مدیر اقتصادی نوشته است: «با وجود پیش‌بینی رسمی بر مبنای تورم هفت درصدی در سال ۱۴۰۱ به دلیل مشکل در ساختار توزیع، نظارت و قیمت‌گذاری، تورم بسیار بیشتر از مقدار رسمی خواهد بود.»

او با تاکید بر مشکلات ساختار اقتصادی و با انتقاد از عملکرد مدیران دولتی عنوان کرده است: «ما ساختار شفاف در هیچ بخشی نداریم، متاسفانه صداقت لازم در میان کسانی که امضاها دست آنهاست وجود ندارد.»

ابراهیم رئیسی در دو هفته پایانی سال ۱۴۰۰ از استانداران ایران خواسته بود “نسبت به ریشه‌کن کردن فقر مطلق از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنند و اجازه ندهند این موضوع به سال ۱۴۰۱ برسد”.

فعالان و متخصصان اقتصادی این مطالبه را غیرکارشناسی و شگفت‌آور خواندند. کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز این رهنمود را دستمایه طنز و استهزا قرار دادند.

بر اساس گزارشی که وزارت کار در اواخر مهر ۱۴۰۰ منتشر کرد، در سال ۱۳۹۹ بیش از یک سوم جمعیت ایران در “فقر مطلق” زندگی می‌کردند.

پیشتر از آن نیز حمیدرضا امام قلی‌تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور گفته بود که “نیمی از جمعیت ایران در فقر به سر می‌برند”.

در مردادماه ۱۴۰۰ نیز وزارت کار و رفاه اجتماعی با انتشار گزارشی اعلام کرد که در سال ۱۳۹۸ یک‌سوم از جمعیت ایران زیر “خط فقر” بوده‌اند. این رقم بر اساس جمعیت ایران در سال یاد شده، حدود بیش از ۲۶ میلیون نفر از مردم ایران را دربر می‌گیرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates