09.04.2022

افزایش ناگهانی قیمت اینترنت در ایران

بی‌بی‌سی: گزارش‌های رسانه‌های ایرانی و گفته‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی حاکی از دو برابر شدن قیمت اینترنت خانگی در ایران است.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در واکنش به خبر گفته قیمت‌ها را بررسی می‌کند و اگر اپراتورها تخلفی کرده باشند جریمه خواهند شد.
وبسایت انتخاب این “افزایش بی‌سر و صدا” در قیمت اینترنت را به “فاز دوم اجرای چراغ خاموش طرح صیانت” تعبیر کرده است.
پیش از این هم برخی رسانه‌های ایران کاهش سرعت اینترنت در چند ماه اخیر را به نوعی با تلاش برای اجرای “طرح صیانت” و محدودیت بیشتر اینترنت در ایران مرتبط دانستند.
در ایران وبسایت‌ها و خدمات اینترنتی به طور گسترده سانسور می‌شوند و فعالان این حوزه هدف برخوردهای سنگین قضایی و امنیتی هستند. اما استفاده از فیلترشکن‌ها نیز گسترده است و رهبران حکومت همچنان خواهان سختگیری بیشتر بر فضای مجازی هستند.

پشت‌پرده طرح صیانت چیست؟
اذعان رهبر ایران به ‘هدر رفتن’ میلیاردها تومان در جنگ نرم
سرعت اینترنت در ایران؛ هر روز کندتر از دیروز
دعوای قیمت اینترنت در ایران؛ برنده اصلی کیست؟

افزایش ناگهانی و ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها

با پایان تعطیلات نوروزی در ایران، رسانه‌های اقتصادی و فناوری خبر دادند که اپراتورهای مختلف به طور ناگهانی و بدون اطلاع قبلی به مشترکان، تعرفه‌های خود را تا ۱۰۰ درصد افزایش داده‌اند.
شرکت مخابرات ایران یکی از اولین شرکت‌هایی است که کاربران از افزایش قیمت‌ ناگهانی خدمات اینترنتی آن گلایه دارند.

محمدرضا بیدخام، مدیر کل ارتباطات شرکت مخابرات گران شدن اینترنت را تکذیب کرده و گفته این شرکت هزینه اینترنت را همچنان بر اساس تعرفه‌های ابلاغی گذشته محاسبه می‌کند.
اما کاربران می‌گویند اپراتورها بعضی از بسته‌های خود را حذف کرده و گزینه‌های محدودتری ارائه می‌کنند که در عمل مشتریان ناچار به پرداخت تا دو برابر قیمت برای دریافت همان خدمات قبلی هستند.
چند روز پیش خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه، نوشت: “به نظر می رسد که هم ادعای کاربران اینترنت شرکت مخابرات مبنی بر افزایش قیمت اینترنت بی اساس هم نبود و هم توضیح مسئولان مخابرات درباره رد هر گونه افزایش قیمت اینترنت نادرست نبوده است. یعنی مخابرات قیمت‌های جدیدی را برای مدت محدود اعلام کرده اما اجرایی نشده است.”
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات چند روز پیش گفت قیمت‌ها به ترتیبی افزایش خواهد یافت “که به مردم فشار نیاید.”
بولتن‌نیوز، که نزدیک به اصولگرایان دانسته می‌شود، نوشته “اخبار رسیده حاکی از آن است که با مجوز وزارت ارتباطات، برخی شرکت‌های اینترنت خانگی قیمت اینترنت را صد در صد افزایش داده‌اند.”
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، که نهاد تصمیم‌گیر وزارت ارتباطات درباره قیمت اینترنت است، می‌گوید مصوبه جدیدی نداشته و تعرفه اینترنت باید همچنان تا سقف مصوبه‌های سال ۱۳۹۵ و ۹۶ باشد.
این نهاد در اطلاعیه‌ای گفته: “مورد اخیر افزایش قیمت اینترنت ثابت در برخی اپراتورها در دست بررسی است تا چنانچه در خارج از چارچوب قانونی باشد، نسبت به اصلاح صریح و جریمه قانونی متخلفان اقدام شود.”
در این اطلاعیه همچنین خطاب به کاربران گفته شده که در این سال‌ها “اپراتورها در محدوده مشخصی مجاز به تعریف بسته‌های خدماتی بودند که به‌دلیل شرایط رقابتی بعضا در سطح بسیار پایین‌تری اقدام به تعرفه‌گذاری می‌کردند.”
ابراهیم رئیسی در کارزار ریاست جمهوری خود وعده داده اینترنت رایگان برای گروه‌های کم‌درآمد را داده بود.
دولت آقای رئیسی در حالی مسیر دولت‌های قبلی در محدودیت بیشتر اینترنت را ادامه داده که او گفته بود: “امروز اینترنت به حق مردم تبدیل شده… باید استفاده از اینترنت برای دهک‌های پایین رایگان شود.”

‘متاسفانه رسانه آزاد و باز داریم’

با وجود سرعت پایین و فیلترینگ گسترده، محافظه‌کاران حاکم بر ایران همچنان خواهان محدودیت بیشتر در دسترسی اینترنت هستند.
احمد علم‌الهدی، نماینده رهبر در خراسان رضوی و پدرزن ابراهیم رئیسی، در نماز جمعه مشهد، قتل دو طلبه در آرامگاه امام هشتم شیعیان را به اینترنت مرتبط کرده و گفته “دشمن آدم‌کش حرم امام رضا همان دشمن ستمگر فضای مجازی و جریان رسانه‌ای است.”
آقای علم‌الهدی از آزادی رسانه‌ها انتقاد کرده و گفته: “امروز متاسفانه به تعداد گوشی‌های هوشمند، رسانه آزاد و باز داریم که تولید و بازنشر پیام می‌کنند و هیچکس هم جلودارشان نیست.”
او از شورای عالی فضای مجازی و مجلس شورای اسلامی انتقاد کرده و خطاب به آنها گفته: “چرا این قدر معطل هستید؟ دشمن قرار است چه کند که شما به فکر مقابله با جریان ولنگار رسانه‌ای باشید؟”

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) وابسته به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، نهادی است که از گران شدن پیامک و اینترنت در سال جاری منتفع می‌شود.
بنا به قانون بودجه سال جاری خورشیدی، قرار است دولت ۲ درصد حق السهم و حق الامتیاز بیشتر از اپراتورهای اینترنت بگیرد تا ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در اختیار ساترا بگذارد.
این مبلغ برای “حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی”، “توسعه اقتصاد دیجیتال و سرمایه‌گذاری در آن” و “توسعه هوش مصنوعی” و امثال آن صرف خواهد شد.
صداوسیما پیشتر سابقه طرح‌های ناموفقی چون پیامرسان سروش را داشته که رئیس سابق صداوسیما مداخله در آنها را آمیخته با فساد مالی توصیف کرده است.
سازمان ساترا جلساتی مشورتی درباره طرح صیانت برگزار کرده است.
یکی از بندهای طرح صیانت اولویت دادن ترافیک “اینترنت ملی” به ترافیک خارجی است. در سال‌های اخیر برای تشویق کاربران به استفاده از ترافیک “شبکه ملی اطلاعات” استفاده از آن در مقایسه با ترافیک خارجی نیم بها شده است.
اما آن طور که مهدی روحانی‌نژاد، مشاور عالی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به مهر گفته “شواهد نشان می‌دهد که درصد این محتوای داخلی پایین مانده و حاکمیت هم به هدفش نرسیده است.”

تولید دانش بنیان با اینترنت کُند

سرعت اینترنت (Mbps). مقایسه سرعت اینترنت ایران با برخی کشورهای آسیا.  .
قیمت اینترنت در حالی بالا رفته که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در سال جاری خورشیدی بر “تولید دانش بنیان” تاکید کرده است.
کاربران ایرانی در دسترسی به اینترنت نه تنها با مشکل فیلترینگ مواجه هستند، بلکه یکی از اینترنت‌های کُند جهان را نیز دارند.
رتبه سرعت اینترنت ایران در بین بیش از ۲۰۰ کشور جهان ۱۶۰ است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates