24.04.2022

تنش مرزی بین ایران و افغانستان؛ گذرگاه‌های اسلام قلعه و دوغارون بسته شدند


ارونیوز: رسانه‌های ایران اعلام کردند که گذرگاه مرزی اسلام قلعه و دوغارون در پی بروز تنش مرزی میان ایران و افغانستان بسته شده‌اند با این حال طبق گفته برخی منابع خبری، هیچ درگیری میان مرزبانان ایرانی و نیروهای مرزی طالبان صورت نگرفته است.

طبق گزارش خبرگزاری فارس، تنش پس از آن ایجاد شد که نیروهای مرزی طالبان قصد ساخت یک جاده در منطقه مرزی دو کشور را داشتند که با مخالفت نیروهای مرزبانی ایران روبرو شد. بر اساس این گزارش، اقدام ایران با مقاومت نیروهای طالبان مواجه شد و پس از بحث و مشاجره دو طرف به حالت آماده باش درآمدند.

گفته می‌شود که نیروهای امنیتی طالبان به سمت مرز در حرکت هستند.

از سوی دیگر حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان به خبرگزاری تسنیم گفت: «امروز طالبان اقدام به جاده‌سازی بدون هماهنگی قبلی در محدوده مرز دوغارون و نقض مرز کرد که مرزبانی جمهوری اسلامی ایران مانع شد.»

وی افزود: «در تماسی که با وزارت داخله و دفاع طالبان صورت گرفت تاکید شد که اقدامات باید متوقف و موضوع در چارچوب کمیسیون عالی مرزی و مدرنیزاسیون اسناد دو کشور حل و فصل شود.»

طبق گزارش تسنیم، هم اکنون خدمات گمرکی در مرز دوغارون به صورت موقت ارائه نمی‌شود و محموله‌های مختلف موجود در مرز دوغارون به پارکینگها با فاصله امن از مرز منتقل شده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates