02.05.2022

جزئیات رسانه‌های اسرائیل از «بازجویی موساد» از یک «مامور» نیروی قدس سپاه در ایران


رادیوفردا: رسانه‌های اسرائیل شامگاه شنبه و یکشنبه، دهم و یازدهم اردیبهشت، جزئیات بیشتری را از «اقدام بی‌سابقه موساد» در «بازجویی» از یک ایرانی مظنون به همکاری با سپاه پاسداران برای ترور سه فرد در ترکیه، فرانسه و آلمان منتشر کردند.

در رویدادی که به نظر می‌رسد تا به حال مورد مشابه آن، دست‌کم در ارتباط با ایران، رخ نداده است، این مظنون با نام «منصور رسولی» در خاک ایران توسط نیروهای موساد «بازجویی» شده و سپس در ایران به حال خود رها شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، «بازجویی» از «منصور رسولی» در خاک ایران، رویدادی بوده که حدود پنج ماه پیش انجام شده است اما اکنون برملا می‌شود.

شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» روز دهم اردیبهشت ابتدا به نقل از منابعی که آن‌ها را «دیپلمات» نامید، گزارش داد که نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، برنامه‌ریزی کرده بود تا با به خدمت گرفتن قاچاقچیان مواد مخدر، سه طرح ترور را در ترکیه، آلمان و فرانسه عملی کند.

اما در مجموعه گزارش‌های انتشار یافته در ساعات بعدی در رسانه‎‌های اصلی اسرائیل، اعلام شد که نیروهای موساد برای بازجویی از «منصور رسولی» به ایران رفته و در برابر دوربین از او «بازجویی کردند». در برخی گزارش‌ها ادعا شد که از این فرد در خانه خود او بازجویی شده است.

شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل شامگاه شنبه همچنین یک فایل صوتی را پخش کردند که در آن فردی که به فارسی سخن می‌گفت و خود را «منصور رسولی، فرزند رضا، ۵۲ ساله، متولد در هاشم‌آباد» معرفی کرد، اذعان کرد که ماموریت سه گانه ترور با او در میان گذاشته شده بود. او به نام آمرین اشاره نکرد.

فرد یاد شده افزود که از او خواسته شده بود موجبات ترور یک کارمند کنسولگری اسرائیل در استانبول، یک روزنامه‌نگار در فرانسه و یک ژنرال آمریکایی در آلمان را فراهم کند.

«رسولی» همچنین گفت که آن‌ها (آمران طرح) هنوز هم اصرار دارند که روزنامه‌نگار فرانسوی ترور شود. برخی رسانه‌های اسرائیل نوشتند که سخن از یک روزنامه‌نگار یهودی در فرانسه است.

صدای پخش شده در فایل اضافه کرد که او کاری برای انجام ماموریت محوله نکرده است، و سپس، به «جان مادر، دختر و خانواده‌اش» قسم خورد که در آینده نیز گامی در این راستا برندارد و اصولا «از کرده خود پشیمان است» و «این اشتباه به امید خدا دیگر تکرار نخواهد شد».

این فایل صوتی در زمینه عکسی از یک مرد میانسال پخش شد. در این تصویر، این مرد در صندلی میانی در بخش عقبی یک خودرو دیده می‌شود و صدای باز و بسته شدن درهایی که ممکن است در خودرو باشد، به گوش می‌رسد.

صدای پخش شده در فایل صوتی تنها شامل پاسخ‌های کوتاه فرد یاد شده است و صدای کسانی که ممکن است «بازجویان اسرائیلی» باشند، در این فایل صوتی سانسور شده است.

رادیو فردا نمی‌تواند صحت و سقم صدای پخش شده و مطالب انتشار یافته در رسانه‌های اسرائیلی را تایید یا رد کند.

گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل همچنین توضیح نداده که «منصور رسولی» از چه امکانات یا توانمند‌ی‌هایی برخوردار بوده که نیروی قدس سپاه سه ماموریت ترور در ترکیه، فرانسه و آلمان را به او محول کرده است. اما در برخی گزارش‌ها، او به عنوان یک قاچاقچی مواد مخدر و در خدمت سپاه معرفی شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، یک عضو دیگر «یگان ۸۴۰» وابسته به نیروی قدس سپاه در خاک اروپا هم‌اکنون در بازداشت است. به نام این کشور اروپایی اشاره نشده اما شبکه رادیویی اف‌ام۱۰۳ تل‌آویو گفت که ترکیه از بازداشت یک ایرانی خبر داده است.

همزمان رسانه‌های اسرائیلی در مطالب خود افزوده‌اند که شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، در عملیات موساد مشارکت داشته است.

معلوم نیست که سهم شباک در این عملیات چه بوده است اما اگر این امر نیز درست باشد، این یکی از موارد نادری است که در عملیات منتسب به موساد در ارتباط با ایران، سازمان امنیت داخلی اسرائیل نیز نقشی به عهده گرفته است.

شباک تا پیش از این در راستای مقابله با خطرات امنیتی احتمالی ناشی از جمهوری اسلامی ایران در خاک خود اسرائیل اقدامات متعددی انجام داده بود اما سابقه نداشته که به شراکت شباک با موساد در یک عملیات برون‌مرزی در ارتباط با ایران اشاره شده باشد.

سازمان موساد در عرف خود در مورد عملیاتی که در جهان انجام می‌دهد، بیانیه صادر نمی‌کند. شباک نیز که در بیانیه‌هایی برخی اقداماتش در داخل اسرائیل را رسانه‌ای می‌کند، از اشاره به عملیات مشترک با موساد در خاک ایران خودداری کرده است. دولت اسرائیل نیز از اشاره به این رویداد پرهیز کرده است.

تال لِورام در شبکه رادیویی اف‌ام۱۰۳ در اسرائیل گفت که انتشار فایل صوتی و تصویر «منصور رسولی» تصمیم موساد و کارزار آگاهی‌رسانی با هدف «ایجاد حس تحقیر» در نهادهای اطلاعاتی ایران بوده است.

به گفته این رادیوی اسرائیلی، برای موساد سرنوشت «منصور رسولی» و این احتمال که سپاه پاسداران او را سر به نیست کند، اهمیتی ندارد و «کاملا ممکن است» که سپاه بعدا از اقدام چند ماه پیش موساد باخبر شده و ممکن است خود منصور رسولی از این‌که موساد از او بازجویی کرده است، به سپاه خبر داده باشد.

برخی از رسانه‌های اسرائیلی یادآوری کردند که آمریکا باید به زودی در مورد خارج کردن نام سپاه از فهرست آمریکایی سازمان‌های تروریستی خارجی تصمیم بگیرد.

دولت اسرائیل شدیدا با احتمال حذف نام سپاه از این فهرست مخالف است.

سپاه یا نهادهای اطلاعاتی ایران به مجموعه گزارش‌های انتشار یافته در ارتباط با «منصور رسولی» واکنش نشان نداده‌اند.
بر اساس گزارش مطبوعات و رادیوهای اسرائیلی و سایت رادیو فردا/ف.ر/ک.ر

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates