19.06.2013

استقبال رئیس جمهور فرانسه از حضور روحانی در کنفرانس سوریه

رادیوفردا: فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که مشارکت حسن روحانی رئیس جمهوری منتخب ایران در کنفرانس بین المللی صلح سوریه موسوم به «ژنو-۲» در صورت مفید بودن، مورد استقبال قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اولاند این سخنان را سه‌شنبه ۲۸ خرداد در نشستی خبری در پایان اجلاس سران گروه ۸ در ایرلند شمالی مطرح کرده است.

رهبران فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایالتیا، ژاپن، آمریکا، روسیه و کانادا دو روز در ایرلند شمالی گردهم آمده بودند. بحران سوریه در راس مباحث مطرح شده در گفت‌و ‌گوی رهبران این کشورها بود.

رئیس جمهوری فرانسه گفته است: «منتظر مواضع رئیس جمهور جدید ایران باشیم» اما «به شما موضع خود را می‌گویم: اگر حضورش مفید باشد بله، مورد استقبال قرار می‌گیرد.»

روحانی دوشنبه در نخستین کنفرانس خبری خود با هرگونه دخالت خارجی در سوریه اعلام مخالفت کرده و گفته بود که بحران سوریه را مردم این کشور باید حل کنند.

برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح درباره سوریه با حضور نمایندگان دولت دولت و مخالفان این کشور، مورد توافق آمریکا و روسیه قرار گرفته است. اما اختلاف‌هایی از جمله پیش شرط مخالفان درباره ضرورت بحث درباره آینده اسد در کنفرانس و همچنین خروج نیروهای حزب‌الله لبنان از سوریه، مانع از مشخص شدن زمان برگزاری کنفرانس شده است.

پیشتر روسیه بر ضرورت حضور ایران در کنفرانس تاکید می‌کرد، اما کشورهای غربی از جمله فرانسه با این حضور مخالفت می‌کردند. لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه ایران را بخشی از بحران سوریه دانسته بود، از این رو با حضور نمایندگان تهران در کنفرانس «ژنو-۲» اعلام مخالفت کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه پایانی اجلاس سران گروه ۸، به آینده اسد اشاره نشده و بر ضرورت برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح تاکید شده است. سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، گفته است که مسکو مانع از پرداختن بیانیه پایان اجلاس گروه هشت به آینده بشار اسد رئیس جمهوری سوریه شده است.

روسیه و چین تاکنون سه بار فطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای افزایش فشار بر نظام بشار اسد را وتو کرده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates