31.05.2022

نخست‌وزیر اسرائیل ‘اسناد محرمانه‌ای’ درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرد

بی‌بی‌سی: نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، اسنادی را در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران در دسترس عموم گذاشته که به گفته او نشان می‌دهد جمهوری اسلامی اسناد محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را می‌دزدیده تا با استفاده از آنها “از سوالات آژانس شانه خالی کند.”

آقای بنت لینک این اسناد را با عنوان “نقشه فریب ایران” در توییتر خود منتشر کرده است.

به نظر می‌آید این اسناد “منبع اطلاعاتی” گزارشی باشد که روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال هفته پیش منتشر کرد.

این روزنامه نوشته بود که مقام‌های جمهوری اسلامی بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ میلادی به اسناد محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافتند و سپس این اسناد را در اختیار مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی ایران قرار دادند تا بتوانند از آنها برای “سناریوسازی” و سرپوش گذاشتن بر فعالیت‌های مشکوک به ساخت تسلیحات اتمی استفاده کنند.

نفتالی بنت در ویدیوی تازه‌اش چه می‌گوید؟

نخست‌وزیر اسرائیل ویدیویی هم همراه این اسناد منتشر کرده که در آن به اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در اجلاس داووس پاسخ می‌دهد.

آقای امیرعبداللهیان گزارش وال استریت ژورنال درباره سرقت اسناد آژانس را “دروغ‌پراکنی صهیونیست‌ها” توصیف کرده بود.

آقای بنت در ویدیویی که در توییترش منتشر کرده، با اشاره به کاغذهایی که در دست دارد، می‌گوید: “من شواهد دروغ‌گویی شما را این جا در دست دارم.”

او ایران را متهم می‌کند که اسناد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دزدیده و از اطلاعات آنها استفاده کرده تا بفهمد آژانس در برنامه هسته‌ای ایران دنبال چیست و از آن برای “لاپوشانی و پنهان کردن شواهد برای فرار از سوالات هسته‌ای آنها استفاده کند.”

نخست‌وزیر اسرائیل در این ویدیو می‌گوید: “ما از کجا می‌دانیم؟ چون چند سال پیش به نقشه فریب ایران دست پیدا کردیم.”

اشاره آقای بنت به عملیات کم‌سابقه اسرائیل در سال ۲۰۱۸ و در زمان نخست وزیری بنیامین نتانیاهو است که در آن ماموران اسرائیلی “هزاران سند” مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را از انباری در داخل ایران دزدیدند و به اسرائیل فرستادند.

آقای بنت با اشاره به اسنادی که در دست دارد می‌گوید: “اینجاست، به زبان فارسی، صدها صفحه که مهر وزارت اطلاعات ایران را دارد.”

او به طور خاص به اسم محسن فخری‌زاده اشاره می‌کند که نامش پای بعضی از اسناد آمده و وزارت دفاع برای بازبینی، این اسناد را برای او هم فرستاده است.

محسن فخری‌زاده از چهره‌های کلیدی بخش پنهان برنامه هسته‌ای ایران و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بود که آذر ماه ۱۳۹۹ در حومه تهران در عملیاتی پیچیده ترور شد. هر چند که اسرائیل رسما مسئولیت این عملیات را نپذیرفت اما تمام گزارش‌ها و شواهد حاکی از دست داشتن موساد در این ترور بود.

در این اسناد چه آمده؟

فایل‌هایی که آقای بنت در هشت پوشه به اشتراک گذاشته، مربوط به اسنادی است که ظاهرا ایران در سال‌های ابتدایی بازدیدها و تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آنها دست پیدا کرده و برای آمادگی در برابر سوال‌های آژانس به مقام‌های مربوط فرستاده شده است.

در چند نامه در میان این اسناد نام محسن فخری‌زاده هم دیده می‌شود که نشان می‌دهد اسناد در اختیار او هم قرار گرفته است.

محسن فخری‌زاده در حال دریافت نشان درجه دو خدمت از حسن روحانی رئیس جمهور وقت – سال ۱۳۹۴
یکی از نامه‌هایی که منتشر شده مربوط به سال ۱۳۸۳ و شرکت “کیمیا معدن” است که در آن علی حسینی تاش، قائم مقام وزیر دفاع وقت، در پاسخ به آقای فخری‌زاده نوشته است که این شرکت “یکی از موضوعات مهم است که دیر یا زود ما را برای آن مورد سوال قرار می‌دهند.”

این مقام تاکید کرده که “باید سناریوی کاملی برای آن داشته باشیم” و از آقای فخری‌زاده خواسته که برای رسیدگی به این مسئله “تعجیل” کند.

سندی هم در کنار این نامه منتشر شده که به نظر می‌رسد در آن تاریخ انحلال شرکت کیمیا معدن دستکاری شده است.

در یکی دیگر از اسناد آژانس که در آن زمان ایران به آن دسترسی پیدا کرده آقای فخری‌زاده به عنوان “رئیس طرح آماد” معرفی شده و در انتهای گزارش هم سوال شده است که “پروژه سازماندهی عالی آماد چه پروژه‌ای است”.

آژانس بعدا گفته بود که برنامه آماد دارای سه بخش است: پروژه نمک سبز، طرح تولید چاشنی انفجار با قدرت بالا و طراحی مجدد موشک شهاب ۳ برای نصب کلاهک هسته‌ای احتمالی بر روی آن.

در سندی دیگر هم ایران با اشاره به یکی از اسناد محرمانه آژانس از موضوع درخواست ملاقات این نهاد با آقای فخری‌زاده و یک نفر دیگر برای کسب اطلاعات درباره خرید اقلام دو منظوره می‌گوید که می‌تواند کاربرد نظامی هم داشته باشد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates