08.06.2022

کانادا حکم دادگاه عالی اونتاریو درباره هواپیمای اوکراینی را به وزارت خارجه ایران ابلاغ کرد

رادیوفردا: کانادا اعلام کرد که حکم دادگاه عالی اونتاریو درباره سرنگونی پرواز ۷۵۲ بر آسمان تهران را به وزارت خارجه ایران ابلاغ کرده است.

این وزارتخانه در نامه‌ای که تاریخ روز ۷ ژوئن را بر خود دارد به شرکت حقوقی گاردینر میلر که وکالت شماری از خانواده‌های قربانیان پرواز ۷۵۲ اوکراین در کانادا را بر عهده دارد، می‌گوید که حکم دادگاه تسلیم مقامات جمهوری اسلامی ایران شده است.

دادگاه عالی اونتاریو در کانادا اردیبهشت سال گذشته در حکمی اعلام کرد که سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران اقدامی «عامدانه» و «تروریستی» بود.

شبکه سی‌بی‌سی کانادا همان زمان گزارش داد چهار نفر از بازماندگان قربانیان پرواز ۷۵۲ به صورت علنی به همراه یک خانم که نمی‌خواهد نامی از وی برده شود، علیه ایران در دادگاه اونتاریو شکایت کرده‌اند. دولت ایران هیچ نماینده‌ای به این دادگاه نفرستاده و در مقابل اتهامات از خود دفاع نکرده است.
دادگاه اونتاریو مبلغ خسارت برای شاکیان این پرونده را ۱۰۷ میلیون دلار کانادا تعیین کرده است. ایران اما رای این دادگاه را «فاقد مبنا» خوانده است و می‌گوید دادگاه عالی اونتاریو «از اساس صلاحیت ندارد» به موضوع سرنگونی هواپیما رسیدگی کند، چون این واقعه «خارج از سرزمین و حوزه صلاحیت کشوری کانادا رخ داده است».

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲، در تاریخ ۱۸ دی‌ماه‌ ۱۳۹۸ با شلیک دست‌کم دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن که اکثرا ایرانی و شهروندان دوتابعیتی ایرانی‌کانادایی بودند، جان باختند.

جمهوری اسلامی برای چند روز ساقط کردن این پرواز را انکار کرد، اما بعد از انتشار شواهد و اسنادی توسط آمریکا، استرالیا، کانادا و بریتانیا، نهایتا تحت فشار بین‌المللی پذیرفت که هواپیما توسط موشک‌های سامانه دفاعی سپاه ساقط شده، اما مدعی است که این حادثه به خاطر «خطای انسانی» اتفاق افتاده است.
‌با استفاده از نامه وزارت خارجه کانادا و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates