12.06.2022

هواپیمای حامل چند ایرانی مظنون به ارتباط با نیروی قدس در آرژانتین متوقف شده است


رادیوفردا: رسانه‌های آرژانتینی می‌گویند که دولت این کشور یک هواپیمای باری ونزوئلایی را که در اصل متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان بوده، و از جمله چند ایرانی مظنون به همکاری با نیروی قدس در آن بوده‌اند، متوقف کرده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های آرژانتینی، این هواپیمای باری که یک بوئینگ ۷۴۷ تحت عملیات شرکت امتراسور است، روز دوشنبه گذشته، ۱۶ خرداد، به‌دلیل هوای مه‌آلود در فرودگاه کوردوبا در بوئنوس آیرس به زمین نشست، اما بعدتر به فرودگاه اسیسا رفت.

گزارش پایگاه خبری اینفوبائه حاکی است که خدمه این هواپیما، از جمله پنج تن که گذرنامه‌های ایرانی داشته‌اند، در حال حاضر در هتلی در اسیسا نگهداری می‌شوند و در صورتی که اجازه خروج از آرژانتین به آنها داده شود، تنها با پروازهای عادی می‌توانند این کشور را ترک کنند.

گرچه دولت‌های آرژانتین، ونزوئلا و ایران رسماً به توقف این هواپیما و خدمه پروازی آن در بوئنوس‌ آیرس واکنشی نشان نداده‌اند، اما وزیر امنیت ملی آرژانتین به‌تازگی گزارش اینفوبائه در این باره را در توئیتی بازتاب داده است.

بر اساس این گزارش، محموله هواپیمای باری امتراسور که قطعات خودرو برای یک شرکت خودروسازی است، در اقدام مشترکی توسط مأموران پلیس امنیت فرودگاه‌ها، گمرک آرژانتین، اداره مهاجرت و پلیس فدرال این کشور مورد وارسی قرار گرفته و به‌گفته پلیس امنیت فرودگاه‌ها، پس از چندین بار وارسی، مورد مشکوکی در آن یافت نشده است.

حتی به گفته پلیس امنیت فرودگاه‌های آرژانتین، این هواپیما پس از این وارسی‌ها اجازه خروج یافت، گرچه روز چهارشنبه گذشته و در شرایطی که می‌خواست برای تهیه سوخت به اروگوئه سفر کند، امکان خروج از آن سلب شد.

گزارش شده که هیچ‌یک از شرکت‌های فعال در آرژانتین به‌دلیل نگرانی از تحریم‌های آمریکا علیه شرکت ماهان و شرکت‌های همکار آن، حاضر به تأمین سوخت این هوپیما نشده‌اند.

در عین حال حضور پنج ایرانی در این هواپیما که به‌نوشته اینفوبائه برخی از آن‌ها مشکوک به ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران هستند، دولت آرژانتین را به توقیف گذرنامه آن‌ها مصمم کرد.

همچنین وجود بیش از ۱۰ خدمه ونزوئلایی در این هواپیما مقام‌های آرژانتینی را مشکوک کرده، چراکه این تعداد دو برابر تعداد خدمه‌ای است که برای چنین پروازی نیاز است.

اینفوبائه به نقل از یک مقام رسمی آرژانتین نوشته است که توقف سرنشینان این هواپیما موقتی است اما آن‌ها نه با هوایپمای امتراسور که با پرواز عادی می‌توانند کشور را ترک کنند. این مقام رسمی اضافه کرده که همکاری‌های منطقه‌ای با کشورهای شیلی، پاراگوئه و اروگوئه در این باره در جریان است.

این هواپیما باری تا چندی پیش به شرکت هواپیمایی ماهان تعلق داشت و بر اساس اطلاعات موجود از رصد پروازهای بین‌المللی، پس از آن‌که به ناوگان امتراسور پیوست، به حمل بار به مناطق مختلفی از جمله مکزیک، صربستان، روسیه، بلاروس و پاراگوئه پرداخته است.

اما وضعیت این هواپیما اخیراً در پاراگوئه سؤال‌برانگیز شد؛ زمانی که حدود یک ماه پیش، در ۱۳ می، در حالی به سیوداد دل استه در جنوب شرقی این کشور سفر کرد که هفت ایرانی و ۱۱ ونزوئلایی به عنوان خدمه پروازی آن را همراهی می‌کردند.

این تعداد که بیش از تعداد خدمه‌ای است که هواپیماهای باری این شرکت به همراه دارند، برای مقام‌های هواپیمایی کشوری پاراگوئه مورد سؤال بود.

بعدتر کمتر از یک هفته پیش در ششم ماه ژوئن، این هواپیما مکزیک را به مقصد بوئنوس‌آیرس ترک کرد، اما به دلیل شرایط آب و هوایی ابتدا در کوردوبا توقف داشت و سپس به بوئنوس آیرس رفت، اما خاموش کردن فرستنده-گیرنده‌هایش در مسیر کوردوبا به بوئنوس‌آیرس ظن مقام‌های دولتی و سیاسی را در آرژانتین برانگیخت.

امتراسور در بهمن سال گذشته این هواپیمای باری را که تعمیرات اساسی آن به تازگی انجام شده بود، از ماهان‌ایر خریداری کرد و در آن زمان گزارش شد که هواپیما توسط خدمه ایرانی به پرواز در می‌آید و وظیفه تعمیر و نگهداری آن در کاراکاس بر عهده نیروهای فنی ایرانی خواهد بود.

ماهان‌ایر از سال ۲۰۱۱ به اتهام ارائه خدمات به نیروی قدس سپاه، انتقال نیرو و سلاح به سوریه و لبنان تحت تحریم ایالات متحده است و در سال‌های اخیر نیز بر دامنه تحریم‌ها علیه این شرکت و شرکت‌های همکار آن افزوده شده است.
بر اساس گزارش پایگاه‌های خبری اینفوبائه و سیمپلی‌فلائینگ؛ م.ا.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates