20.06.2022

تایید «خرابکاری صنعتی» هم‌زمان با گزارش‌ها از «حمله پهپادی» به یک مرکز موشکی ایران


بی‌بی‌سی:احسان قدبیگی در حمله اخیر به تاسیسات پارچین کشته شد
تایید «خرابکاری صنعتی» هم‌زمان با گزارش‌ها از «حمله پهپادی» به یک مرکز موشکی ایران

یکی از فرماندهان سپاه پاسداران می‌گوید کشته شدن یکی از کارکنان وزارت دفاع ایران در روزهای اخیر به دلیل «خرابکاری صنعتی» بوده است.

هم‌زمان گزارش رسانه‌ها و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که شامگاه جمعه ۲۷ خرداد یکی از مراکز توسعه موشکی ایران در غرب تهران احتمالا هدف یک حمله دیگر قرار گرفته است.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که در هفته‌های اخیر و هم‌زمان با تهدید صریح رهبران اسرائیل، چندین نفر در ارتباط با صنایع و مراکز حساس ایران به طرز مشکوکی کشته شده‌اند.

پیش از این حمله‌های منتسب به اسرائیل بیشتر مراکز و افراد مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار می‌داد، اما در هفته‌های اخیر اعضای نیروی قدس سپاه و افراد شاغل در صنایع هوافضا ترور شده یا در شرایط مشکوک جانشان را از دست داده‌اند.

دو عضو هوافضای سپاه پاسداران و وزارت دفاع در ایران کشته شدند
نیویورک تایمز: اسرائیل به آمریکا اطلاع داده که مسئول کشتن سرهنگ سپاه است
‘حرف نزن، شلیک کن’؛ موساد در ایران چه می‌کند؟

«خرابکاری صنعتی»

محمدرضا حسنی آهنگر، فرمانده دانشگاه امام حسین -متعلق به سپاه پاسداران- امروز تایید کرده است که یکی از کارکنان وزارت دفاع ایران اخیرا در جریان «خرابکاری صنعتی در خطوط تولید» جان خود را از دست داده است.

آقای حسنی آهنگر به نام این فرد یا تاسیساتی که در آن کار می‌کرده اشاره نکرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان -وابسته به صدا و سیما- که صحبت‌های آقای حسنی آهنگر را منتشر کرده، این سخنان را به سانحه‌ای مربوط دانسته که شامگاه روز چهارم خرداد در مرکز نظامی تحقیقاتی پارچین در شرق تهران رخ داد.

روز پنج خرداد وزارت دفاع ایران اعلام کرد که در سانحه‌ای در «یکی از واحدهای تحقیقاتی» وابسته به این وزارتخانه «مهندس احسان قدبیگی» کشته و یک نفر دیگر زخمی شده است.

در روزهای اخیر مرگ دست کم یک کارمند دیگر وزارت دفاع ایران به نام محمد عبدوس در سمنان هم تایید شده که وزارت دفاع او را «شهید» خوانده بود.

آقای حسنی آهنگر بدون اشاره به نام فرد کشته‌شده گفت «شهید وزارت دفاع خودش مورد هدف نبود اما تحت تأثیر یک خرابکاری صنعتی قرار گرفت.»

پارچین؛ تاسیساتی که ایران روی آن حساس است
انتشار عکس‌های ماهواره‌ای از ‘آثار انفجار در پایگاه موشکی سپاه’

دو روز بعد حادثه پارچین روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع ایرانی و آمریکایی گزارش داد که این مجتمع فناوری و نظامی هدف حمله پهپادی قرار گرفته است. پارچین یکی از مراکز حساس نظامی-تحقیقاتی ایران برای توسعه فناوری موشکی، اتمی و پهپادی است.

نیویورک تایمز در آن زمان گزارش داد که حمله با پهپادهای کوادکوپتر انتحاری انجام شده و ساختمانی را هدف گرفته که وزارت دفاع برای تحقیقات مربوط به ساخت هواپیماهای بدون سرنشین از آن استفاده می‌کرده است.

این روزنامه نوشت که هدف قرار دادن این مرکز را می‌توان بخشی از برنامه اسرائیل برای مقابله با توسعه برنامه تولید هواپیماهای بدون سرنشین ایران دانست، هر چند که اسرائیل مسئولیت چنین حملاتی را نمی‌پذیرد.

نیویورک تایمز: سایت پارچین با پهپادهای انتحاری هدف قرار گرفت
مهندس وزارت دفاع ایران در ‘سانحه’ پارچین کشته شد

حمله‌ای دیگر به یک مرکز موشکی؟

شامگاه روز جمعه ۲۷ خرداد خبرهایی از شنیده شدن صدایی مهیب در غرب تهران منتشر شد.

از آن زمان بعضی رسانه‌ها و حساب‌های فعال در حوزه امنیتی و اطلاعاتی در شبکه‌های اجتماعی، گزارش داده‌اند که این صدا احتمالا مربوط به حمله‌ای دیگر به یکی از مراکز موشکی ایران بوده است، هر چند که منابع رسمی این گزارش‌ها را تایید نکرده‌اند.

حساب توییتری «اینتلی تایمز» که به زبان عبری درباره مسائل اطلاعاتی-امنیتی گزارش می‌دهد، تصاویری ماهواره‌ای منتشر کرد که ظاهرا نشان می‌دهد بخشی از سقف یکی از سوله‌های بخش تحقیقاتی «گروه صنعتی شهید همت» از بین رفته است.

این گروه که در زمینه تحقیقات و توسعه برنامه موشکی ایران فعالیت می‌کند در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

روزنامه کویتی القبس هم روز یکشنبه ۲۹ خرداد به نقل از منابع ایرانی که نامشان را نبرد، گزارش داد که این مرکز هدف حمله پهپادی قرار گرفته که احتمالا از شعاع ۱۰ کیلومتری هدف پرواز کرده است.

این مرکز مهرماه پارسال هم هدف حمله‌ای قرار گرفت که ابتدا یک «حادثه آتش‌سوزی» اعلام شد اما بعدا تصاویر ماهواره‌ای مشخص کرد که انفجار در این مرکز بخشی از یکی از سوله‌های آن را ویران کرده است. دو نفر از زخمی‌های آن حادثه بعدا جان باختند.

اسرائیل: آمران تروریست‌ها تاوان می‌دهند

این اتفاقات در اوج تنش امنیتی و سیاسی میان ایران و اسرائیل رخ می‌دهد. هفته پیش اسرائیل، ایران را متهم کرد که به ماموران خود فرمان «شکار و کشتن» شهروندان اسرائیلی در شهر استانبول ترکیه را داده است.

مقام‌های اسرائیلی در روزهای گذشته با لحنی بسیار تند به رهبران ایران هشدار داده‌اند.

امروز بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل گفت که اگر ماموران ایرانی به شهروندان اسرائیلی در استانبول حمله کنند، اسرائیل آماده است که به هر شیوه‌‌ای که لازم دید واکنش نشان دهد.

آقای گانتس هشدار داد که «ما در زمان، مکان و با شیوه‌ مورد نظرمان به هر گونه خصومت ایران در هر حوزه‌‎ای – فیزیکی یا سایبری- واکنش نشان می‌دهیم.»

تا کنون واکنش‌ ایران به حملات منتسب به اسرائیل عمدتا به تلاش برای حمله سایبری به تاسیسات اسرائیلی محدود بوده است.

دیروز هم نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل با اشاره به تهدیدهای امنیتی در ترکیه، به رهبران ایران هشدار داد که از این به بعد کسانی که «تروریست‌ها را می‎فرستند» و آمران آنها تاوان سنگینی خواهند پرداخت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates