20.06.2022

آژیرهای خطر در دو شهر اسرائیل به صدا در آمد؛ ایران به «حمله سایبری» متهم شد

رادیوفردا: اسرائیل «مظنون» است که یک حمله سایبری جمهوری اسلامی ایران عامل به صدا درآمدن هشدارهای آژیر خطر در دو شهر مهم این کشور بوده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، شامگاه یکشنبه ۲۹ خرداد در ساعات زیادی از شب صدای آژیر خطر در محله‌های زیادی از غرب اورشلیم، از جمله کاتامون، تالپیوت و بیت‌هاکرم به گوش می‌رسید.

مردم بندر جنوبی ایلات نیز ساعت‌ها صدای آژیر خطر را شنیدند.

رسانه‌های اسرائیل ابتدا اعلام کردند که «نقص فنی» مربوط به سامانه هشدارهای آژیر خطر عامل این «اشتباه» بوده است.

اما رادیوی ارتش اسرائیل روز دوشنبه ۳۰ خرداد به نقل از مسئولان ستاد ملی سایبری این کشور خبر داد که آن‌ها «مشکوک» هستند که یک حمله سایبری سامانه آژیر خطر را به صدا درآورده باشد.

به گزارش رادیوی ارتش، هکرها ممکن است با هک سامانه‌ای که بخش مهمی از سیستم دفاع ملی است، آژیرها را فعال کرده باشند.

آژیر خطر از این نوع زمانی در شهرهای اسرائیل به صدا در می‌آید که احتمال می‌رود راکتی شلیک شده است.

به نوشته روزنامه هاآرتص، با توجه به حادثه شامگاه یکشنبه، سامانه‌های دفاع شهری در اورشلیم و ایلات دستور گرفتند که آماده مقابله احتمالی باشند.

نهاد دفاع مدنی اسرائیل در بیانیه‌ای گفت که آژیر خطر از ادارات محلی (شهرداری‌ها) فعال شده است و نه از سیستم سراسری.

به نوشته سایت یدیعوت آحرونوت، اسرائیل در دفاع ملی قوی است اما در بخش نهادهای محلی ضعف‌هایی دارد.

در این ارتباط، یائیر گولان، معاون وزیر اقتصاد و صنایع که پیشتر معاون ستاد ارتش بوده است، یادآوری کرد که اسرائیل برای تلاش‌های ایران جهت آسیب رساندن از طریق جنگ سایبری آماده می‌شود.

باور عمومی این است که اسرائیل و ایران در ادامه نبرد خود که به تازگی آشکارتر صورت می‌گیرد، برای ضربه زدن به یکدیگر از طریق سایبری به‌شدت در تکاپو هستند.

سامانه‌های شهرداری تهران روز ۱۲ خرداد ظاهرا در نتیجه یک اقدام هکری مختل شد و براساس برخی گزارش‌ها، تا روزها پس از آن از ارائه برخی خدمات به شهروندان باز مانده بود.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، روز ۱۷ خرداد گفت: «موساد و منافقین (سازمان مجاهدین خلق ایران) با همکاری یکدیگر در یک برنامه‌ریزی مفصل برای اقدام در سالروز ارتحال امام خمینی، قصد اختلال در سیستم شهرداری را داشتند که موفق به انجام کامل آن نشدند» و «با قدرت دوستان ما در شهرداری، این اقدام در حد انتشار چند تصویر موهن بود».
بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل و سایت رادیو فردا/ف.ر/ک.ر

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates