20.06.2013

هشدار خاتمی درباره “توقعات بی‌جا” از دولت جدید

بی‌بی‌سی: محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، می‌گوید حسن روحانی در صورتی موفق خواهد بود که “با رهبری هماهنگ باشد و رهبری هم به او کمک کند”.

آقای خاتمی روز چهارشنبه، ۲۹ خرداد – ۱۹ ژوئن، در دیدار با اعضای هیات رئیسه انجمن اسلامی دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران، درباره “شتاب‌زدگی” و “ایجاد توقعات بی‌جا” از دولت آینده به ریاست آقای روحانی هشدار داد.

او همچنین خواهان به رسمیت شناخته شدن “حق سخن‌گفتن مخالفان” شد.

آقای خاتمی گفت: “دولت نمی‌تواند معجزه کند. فردا تورم و بیکاری ویران کننده از بین نخواهد رفت و روابط خارجی اصلاح نخواهد شد. نباید این توقعات را داشته باشیم.”

او در عین حال خواستار آن شد که “رویکردها تغییر کند و اندک‌اندک پیش برویم.”

حسن روحانی در انتخابات ۲۴ خرداد در ایران با کسب بیش از ۱۸ میلیون رای به عنوان هفتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

او که در این انتخابات از حمایت اصلاح‌طلبان از جمله محمد خاتمی برخوردار بود، در نخستین نشست خبری خود پس از انتخابات گفت به وعده‌هایش در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی و روابط با کشورهای جهان پایبند است.

محمد خاتمی در جلسه چهارشنبه با تمجید از شعارها و وعده‌های حسن روحانی در دوران مبارزات انتخاباتی، آنها را “بسیار خوب”، “پخته” و “تامین‌کننده خواسته‌های اصلاح‌طلبان” خواند.

او همچنین از تداوم حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی و زندانی‌شدن مخالفان انتقاد کرد.

محمد خاتمی گفت: “باید پاسخ مطالبات اعتدال‌گرایانه مردم مانند رفع حصر موسوی، رهنورد و کروبی داده شود. اگر به این مطالبات پاسخ مناسب داده نشود جامعه دچار یأس می شود.”

این سه نفر از رهبران اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ در ایران، از ۲۸ ماه پیش در حصر خانگی بوده‌اند.

در روزهای گذشته گروه های از شهروندانی که برای شادی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و همچنین راهیابی تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل به خیابان ها آمده بودند، شعارهایی در حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی سر دادند و خواستار آزادی آنان از حضر خانگی شدند.

در فضای مجازی نیز گروهی از کاربران ایرانی چنین خواسته‌ای را مطرح کرده‌اند.

رئیس جمهوری سابق ایران از حسن روحانی خواست روی اجرای قانون اساسی در ایران ایستادگی کند.

حسن روحانی در میانه مردادماه دولت ایران را از محمود احمدی‌نژاد تحویل می‌گیرد و پس از آن باید با معرفی وزرای پیشنهادی‌اش به مجلس شورای اسلامی، برای آنان رای اعتماد بگیرد.

منتقدان دولت آقای احمدی‌نژاد، از جمله اصلاح‌طلبان، می‌گویند آقای روحانی باید برای رفع مشکلات پدیدآمده در هشت سال مدیریت او در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تلاش کند.

محمد خاتمی گفته است: “آقای روحانی باید تلاش کند این قطار را روی ریل خودش برگرداند و جبران ۸ سال را کند و سرعت بیشتری هم بدهد”.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates