09.07.2022

نیروی دریایی بریتانیا به صدای آمریکا: خبر توقیف تسلیحات ارسالی ایران به یمن موثق و دقیق است


صدای آمریکا: موشک‌ها و تسلیحات ایرانی توقیف‌شده توسط ناو جنگی اچ‌ام‌اس مونتروز بریتانیا
اشتراک

نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا با رد ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر نادرست بودن خبر توقیف تسلیحات ارسالی از سوی ایران به یمن،‌ صحت و دقت این خبر را تایید کرد.

پیشتر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، خبر منتشر شده از سوی نیروی دریایی بریتانیا را مردود دانسته بود.

نیروی دریایی بریتانیا در باره موضع وزارت امور خارجه ایران به بخش فارسی صدای آمریکا گفت که به مواضع دیگر کشورها «واکنش نشان نمی‌دهیم.»

نیروی دریایی بریتانیا در ادامه افزوده است که «با توجه به ماهیت این عملیات و سطح موفقیت نیروی دریایی سلطنتی و متحدانش»، مشورت با گروه‌هایی از کارشناسان مستقل قبل از انتشار بیانیه‌هایی در مورد «جزئیات موفقیت ما» امری ضروری بود و با انجام این کار، گزارش به تایید‌ رسیده و در نتیجه دقیق است.

نیروهای دریایی بریتانیا و آمریکا در بیانیه‌هایی که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کردند در تاریخ‌های هشتم بهمن و ششم اسفند ۱۴۰۰ و در عملیاتی مشترک، چند قایق تندرو را که با محموله تسلیحاتی ساخت ایران راهی یمن بودند در آب‌های دریای عمان توقیف کردند.

از جمله سلاح‌های کشف‌شده توسط ناو جنگی اچ‌ام‌اس مونتروز نیروی دریایی سلطنتی، موشک‌های زمین به هوا و همچنین موتور موشک‌های کروز مخصوص حملات زمینی است که ناقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد مصوب سال ۲۰۱۵ است.

بر اساس این بیانیه، این نخستین بار است که یک کشتی جنگی بریتانیا اقدام به توقیف کشتی حامل چنین تسلیحات پیشرفته‌ای از ایران می‌کند. در مورد دوم، ناوشکن یو‌اس‌اس گریدلی نیروی دریایی آمریکا با اعزام یک هلیکوپتر سیهاوک در عملیات توقیف تسلیحات ایرانی شرکت کرده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده نیز با انتشار بیانیه‌ای تایید کرد که ناوشکن یو‌اس‌اس گریدلی و یک فروند هلیکوپتر سیهاوک در عملیات منجر به توقیف تسلیحات پیشرفته در دریای عمان در تاریخ ۲۵ فوریه به ناو جنگی اچ‌ام‌اس مونتروز بریتانیا کمک کرده است.

دولت بریتانیا در این بیانیه ضمن تاکید بر حمایت از فرایند صلح یمن و نیز امنیت دریانوردی بین‌المللی افزوده است بر اساس تحلیل فنی محموله سلاح‌های توقیف‌شده، چندین موتور مورد استفاده در موشک‌های کروز زمینی ۳۵۱ و تعدادی موشک زمین به هوای ۳۵٨ ساخت ایران در بین آنها وجود دارد.

اما نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد ضمن «بی‌پایه» خواندن یافته‌های بریتانیا گفته است جمهوری اسلامی «هرگز» در نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد «تسلیحات یا ادوات جنگی به یمن» ارسال نکرده و «همیشه به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده است.»

موشک کروز زمینی ۳۵۱، بردی ١٠٠٠ کیلومتری دارد و بارها توسط حوثی‌های یمنی جهت حمله به عربستان سعودی و یک بار در ١٧ ژانویه سال جاری در حمله مرگبار به ابوظبی مورد استفاده قرار گرفته است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که بریتانیا با اعزام ناو جنگی اچ‌ام‌اس مونتروز در اوایل ٢٠١٩، به حضور دائمی خود در منطقه خاورمیانه ادامه می‌دهد و فعالانه در عملیات‌ امنیتی دریایی چندملیتی به منظور حمایت از منافع این کشور و متحدانش مشارکت می‌کند.

بیانیه‌های همزمان دولت‌های بریتانیا و ایالات متحده، نشانه دیگری از تشدید تنش میان غرب و جمهوری اسلامی در میانه تداوم بن‌بست مذاکرات احیای برجام و خبر دستگیری شهروندان اروپایی توسط سپاه پاسداران است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates