14.07.2022

آمریکا سپاه پاسداران را حتی به قیمت شکست برجام در فهرست گروه‌های «تروریستی» «نگه خواهد داشت»

بی‌بی‌سی: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که به اسرائیل سفر کرده در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی کانال ۱۲ اسرائیل به صراحت گفته است که نام سپاه پاسداران حتی اگر به شکست برجام منجر شود، از فهرست گرو‌ه‌های تروریستی آمریکا حذف نخواهد شد.

یونیت لوی، مجری خبر کانال ۱۲ از رئیس جمهوری آمریکا پرسید: «آیا شما تعهد می‌دهید که سپاه پاسداران را حتی اگر به معنی شکست معاهده (برجام) باشد، در فهرست گروه‌های خارجی تروریستی حفظ کنید؟» آقای بایدن در پاسخ به این سوال بدون درنگ پاسخ داد: «بله».

مجری این شبکه خبری در ادامه با اشاره به تضمین همیشگی بایدن بر عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای از او پرسید «آیا برای رسیدن به این هدف از زور علیه این کشور استفاده می‌کند؟» رئیس جمهوری آمریکا در پاسخی کوتاه گفت: «اگر این آخرین راه‌حل باشد، بله».

جو بایدن در ادامه اما از پاسخ به سوال درباره «همکاری احتمالی با اسرائیل برای مقابله نظامی با ایران» سرباز زد و گفت در این زمینه «حدس و گمان» نخواهد زد، «اما ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند».

آقای بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر، روز چهارشنبه با استقبال گرم دولت اسرائیل وارد این کشور شد و در سخنانی، روابط نزدیک دو کشور را ستود.

آقای بایدن برای نشان دادن حمایت شخصی‌اش از کشور اسرائیل گفت: «برای صهیونیست بودن، نیازی نیست حتما یهودی باشی.»

رئیس‌جمهور آمریکا که در فرودگان بن‌گوریون با استقبال یائیر لاپید روبه‌رو شد، روابط دو کشور را بسیار عمیق توصیف کرد.

او در عین حال در همان نخستین سخنانش تاکید کرد که از راه‌حل تاسیس دو کشور حمایت می‌کند و چنین کاری را «بهترین امید برای اسرائیل و فلسطینیان» خواند.

این دهمین سفر جو بایدن به اسرائیل و نخستین سفرش در مقام رئیس‌جمهوری به این کشور است.

یائیر لاپید که در حال حاضر به شکل موقت ریاست دولت را در اسرائیل برعهده دارد، در واکنش به سخنان آقای بایدن، او را «یک صهیونیست بزرگ و یکی از بهترین دوستان اسرائیل که تاکنون وجود داشته» توصیف کرد.

علاوه بر یائیر لاپید (نخست وزیر اسرائیل) و اسحاق هرتزوگ (رئیس جمهور)، نفتالی بنت نخست وزیر پیشین این کشور نیز به استقبال جو بایدن رفت

جو بایدن به مدت دو روز در بیت‌المقدس خواهد بود و با مقام‌های اسرائیلی مذاکره خواهد کرد.

او سپس روز جمعه در سرزمین‌های اشغالی کرانه غربی رود اردن، با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی ملاقات می‌کند.

جو بایدن سپس به ریاض خواهد رفت تا در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به علاوه مصر، اردن و عراق شرکت کند.

او نخستین رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود که در پروازی مستقیم از اسرائیل به عربستان می‌رود.

به گفته مقام‌های آمریکایی، سفر آقای بایدن به خاورمیانه به عمیق‌ترین شدن روند عادی‌سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی – به ویژه عربستان – کمک خواهد کرد.

عربستان تا چند سال پیش یکی از مهم‌ترین مخالفان اسرائیل در منطقه محسوب می‌شد.

در حال حاضر نیز موضع رسمی این کشور، اجرای پیشنهاداتی است که در ابتدای قرن بیستم توسط ریاض ارائه شد و به طرح صلح اعراب معروف است.

بر اساس این طرح، عربستان در شرایطی اسرائیل را به رسمیت خواهد شناخت که این کشور به اشغال فلسطین پایان دهد و به پشت مرزهای ۱۹۶۷ بازگردد، کشور فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس تاسیس شود و آوارگان فلسطینی اجازه داشته باشند به موطن خود بازگردند.

در حال حاضر هیچ چشم‌اندازی وجود ندارد که اسرائیل با این شروط موافقت کند.

دقایقی بعد از نشستن هواپیمای رئیس‌جمهور آمریکا در فرودگاه بن‌گوریون، یائیر لاپید در جمع خبرنگاران گفت که دو کشور برای تشکیل یک «ائتلاف جهانی» علیه ایران، مذاکراتی برگزار خواهند کرد.

او گفت‌: «ما درباره ضرورت بازسازی یک ائتلاف جهانی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران، گفت‌وگو خواهیم کرد.»

اسرائیل و آمریکا بر سر توافق هسته‌ای برجام با هم اختلاف نظر دارند.

در حال حاضر اگرچه مذاکرات احیای برجام با بن‌بست روبه‌رو شده اما هنوز طرفین از شکست نهایی آن صحبتی نکرده‌اند و می‌گویند که به حل و فصل دیپلماتیک مساله امیدوارند.

در آستانه سفر آقای بایدن به خاورمیانه، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران این سفر را بی‌نتیجه خواند.

او در جلسه هیات دولت گفت: «اگر رفت‌وآمدهای مقامات آمریکایی به کشورهای منطقه برای تحکیم موقعیت رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط این رژیم با برخی کشورهاست، تلاش‌های آنها به هیچ عنوان برای صهیونیست‌ها امنیت‌ساز نخواهد بود.»

انتظار می‌رود علاوه بر اسرائیل در عربستان نیز مساله برنامه هسته‌ای ایران و چگونگی محدود کردن این برنامه در مذاکرات با رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates