15.07.2022

اسرائیل: در یک سال گذشته چندین عملیات در ایران انجام دادیم

دویچه‌وله: مشاور امنیت ملی اسرائیل تایید کرد که این کشور در یک سال گذشته چندین عملیات در ایران انجام داده است. این برای نخستین‌بار است که یک مقام اسرائیلی، به طور رسمی و علنی، انجام عملیات در داخل ایران را تایید می‌کند.

ایال خولاطا، مشاور امنیت ملی اسرائیل روز پنج‌شنبه ۲۳ تیر (۱۴ ژوئیه) اعلام کرد که این کشور برای از بین بردن تهدیدها علیه امنیت خود، در ایران دست به عملیات زده است.

خولاطا که پس از دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، با کانال ۱۳ اسرائیل سخن می‌گفت، افزود: «ما در یک سال گذشته در ایران چندین عملیات انجام دادیم.»

بایدن از روز چهارشنبه و برای سفری چهار روزه به خاورمیانه سفر کرده است.

ایال خولاطا درباره اختلاف میان اسرائیل و آمریکا بر سر پرونده هسته‌ای ایران، با اشاره به تمایل دولت آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران (برجام) تصریح کرد: «بیش از یک سال و نیم از روی کار آمدن دولت بایدن می‌گذرد؛ ما به توافق برنگشته‌ایم و این، گویای بسیاری از واقعیت‌ها در منطقه است.»

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

خولاطا افزود: «رئیس‌جمهور بایدن همیشه گفته است که راه‌حل دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد، اما در صورت فقدان راه‌حل‌های دیگر، از نیروی نظامی علیه ایران استفاده خواهد کرد. یکی از جمله‌های معروف رئیس جمهور آمریکا این است که ”قدرت‌های جهانی بلوف نمی‌زنند”؛ پس این موضوع باید جدی گرفته شود.»

مشاور امنیت ملی اسرائیل با بیان اینکه ”ما نمی‌ترسیم به آمریکایی‌ها بگوییم که متفاوت فکر می‌کنیم یا حتی در ایران دست به اقدام می‌زنیم”، افزود: «اسرائیل هر طور که صلاح می‌داند عمل خواهد کرد. ما در یک سال گذشته در ایران دست به اقدام‌های زیادی زدیم و ایالات متحده از ما حمایت می‌کند.»

این برای نخستین‌بار است که یک مقام اسرائیلی به طور رسمی و آشکار، تایید می‌کند که این کشور در داخل خاک ایران دست به عملیات زده است.

ایال خولاطا در عین حال افزود که عملیات‌های اسرائیل در داخل ایران، آسیبی به روابط میان واشنگتن و تل‌آویو نمی‌زند.

اتهام‌های ایران به اسرائیل؛ فهرستی بلندبالا

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون بارها اسرائيل را متهم به حملاتی به زیرساخت‌های هسته‌ای و نظامی و کارشناسان هسته‌ای خود کرده‌اند.

از جمله آنها و در یکی از جدیدترین موارد، جمهوری اسلامی به طور غیرمستقیم اسرائیل را مسئول ترور حسن صیاد خدایی، از فرماندهان سپاه قلمداد کرد.

حدود ساعت ۴ بعدازظهر روز یکم خردادماه، دو فرد مسلح موتورسوار، صیاد خدایی ۵۰ ساله را در خودروی خود در یکی از محله‌های تهران به ضرب گلوله کشتند. رسانه‌های ایران و همچنین سپاه از او به عنوان “مدافع حرم” نام بردند و گفتند صیاد خدایی از فرماندهان سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران بوده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

سرهنگ “علی اسماعیل‌زاده” که گفته می‌شود از فرماندهان واحد ۸۴۰ نیروی قدس سپاه پاسداران بود نیز روز ۹ خرداد از بالکن خانه‌اش در کرج به پایین پرت شد. به گفته رسانه‌ها، اسماعیل‌زاده از همکاران حسن صیاد خدایی بوده است.

حدودا دو هفته بعد نیز رسانه‌های ایران از کشته شدن دو عضو نیروی هوا-فضای سپاه پاسداران خبر دادند. علی کمانی، عضو یگان هوا-فضای شهرستان خمین و محمد عبدوس از کارکنان این یگان در سمنان معرفی شدند.

پیشتر و در یکی از مهمترین موارد، محسن فخری‌زاده، کارشناس ارشد هسته‌ای و معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی، روز هفتم آذر ۱۳۹۹ در حومه تهران کشته شد.

بعد از کشته شدن او برخی از مقام‌های ایرانی این عملیات را به اسرائيل نسبت دادند و از جمله خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، نوشت که این اقدام ”از راه دور” انجام شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates