26.07.2022

بنی گانتز: اسرائیل می‌تواند به برنامه هسته‌ای ایران آسیب جدی وارد کند

صدای آمریکا: وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید تمایل جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، برای احیای برجام «بی‌اساس» نیست، اما اسرائيل از این توافق «بسیار ناراضی» است و قادر است به برنامه هسته‌ای ایران آسیب جدی بزند و آن را به تعویق بیاندازد.

بنی گانتز در مخالفت با احیای برجام گفت که این توافق به ایرانیان امکان می‌دهد که «اقتصاد خود را توسعه دهند و در نهایت و در تاریخی در آینده، به بازگشت‌شان به برنامه هسته‌ای مشروعیت می‌دهد.»

به گزارش تایمز اسرائيل، گانتز گفت که اسرائیل توانایی وارد کردن «آسیب جدی» به برنامه هسته‌ای ایران را دارد و می‌تواند آن را تاخیر بیاندازد. او احیای توافق برجام را که سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی و برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران حاصل شد، تنها یک تاکتیک برای به تاخیر انداختن برنامه هسته‌ای ایران دانست.

گانتز تهدید تازه خود را روز سه‌شنبه و در مصاحبه‌ای در یک کنفرانس «شبکه ۱۳» اسرائيل در اورشلیم مطرح کرد. وزیر دفاع اسرائیل جمهوری اسلامی ایران را یک مشکل جهانی خواند و گفت ایران «فقط مشکل مخصوص اسرائیل نیست.»

او همچنین گفت حزب‌الله و لبنان از قابلیت‌های بازدارنده اسرائيل خبر دارند.

اسرائيل مدت‌ها است که می‌گوید قابلیت و توانایی آن را دارد که به تاسیسات هسته‌ای و برنامه اتمی ایران حمله کند.

گانتز در مورد اختلافات اخیر با روسیه نیز گفت که اسرائيل روابط بسیار مهمی با روسیه دارد. او گفت اورشلیم باید با مسکو گفتگو کند. این درحالی است که به تازگی سفر یک هیئت اسرائیلی به روسیه برای گفتگو در مورد اختلافات دیپلماتیک به تعویق افتاده است.

روابط گرم روسیه و اسرائیل به دنبال تهاجم روسیه به اوکراین و اظهارات اردیبهشت ماه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، که گفته بود رئیس‌جمهوری اوکراین «مانند هیتلر خون یهودی دارد» باعث سردی روابط این دو متحد قدیمی شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates