30.07.2022

مخالفان روسی جنگ اوکراین به خرابکاری روی آورده‌اند

رادیوفرانسه: با تداوم جنگ اوکراین و افزایش تلفات روسیه در این جنگ نشانه‌های قیام علیه سیاست ولادیمیر پوتین هر روز بیشتر آشکار می‌شود. شبکه دوم تلویزیون آلمان به نقل از منابع روسی گزارش می‌دهد در حالی که هرنوع تظاهراتی علیه جنگ در روسیه ممنوع شده است، مخالفان به خرابکاری و عملیات زیرزمینی متوسل شده‌اند.

بر پایه این گزارش، در چهارماه نخست پس از آغاز جنگ اوکراین، بیش از ۶۰ قطار باربری در نتیجه دستکاری در خطوط راه آهن از مسیر خود خارج شده‌اند و دست کم در ۲۳ مورد مراکز سربازگیری با کوکتل مولوتوف به آتش کشیده شده‌اند.

گزارش شبکه دوم تلویزیون آلمان دو روز پس از انتشار مصاحبه «رودیگر فون فریچ» سفیر پیشین آلمان در مسکو منتشر شده که طول ۵ سال مأموریت خود بارها با پوتین دیدار داشته و به بررسی روند تبدیل پوتین به یک دیکتاتور تمام عیار پرداخته است.
پوتین خود را در خطر می‌بیند

رودیگر فون فریچ درست پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه مأموریت خود را در مقام سفیر آلمان در مسکو آغاز کرد و تا سال ۲۰۱۹ که به سن بازنشستگی رسید، این مأموریت را ادامه داد. او به روزنامه مرکور آلمان گفته است: «پوتین قدم به قدم از پذیرش هرنوع مشاوره‌ای فاصله گرفت، نگاه او به جهان تیره شد و به این احساس رسید که همواره تهدید می‌شود.»

فریچ به تازگی کتابی با عنوان «چرخش زمانه» منتشر کرده که در آن به مناسبات اروپا با روسیه می‌پردازد و راه‌حل‌هائی را برای پایان دادن به جنگ اوکراین پیشنهاد می‌دهد.

بر پایه گزارش شبکه دوم تلویزیون آلمان، گرایش بیشتر مخالفان جنگ به عملیات زیرزمینی و خرابکاری، برآیند محدودیت‌های شدیدی است که با آغاز جنگ برای همایش‌های اعتراضی مردم ایجاد شده است. در ماه مارس امسال قانون مجازات عمومی در جهت جلوگیری از تظاهرات مسالمت‌آمیز تشدید شد و اکنون حتی «جنگ» نامیدن تجاوز نظامی روسیه قابل مجازات است و مردم مجبورند از اصطلاح «عملیات ویژه» نام ببرند.
انحراف قطارهای باربری

۶۰ مورد انحراف قطارهای باربری که برخی از آن‌ها حامل تجهیزات نظامی برای جبهه اوکراین بوده‌اند و به آتش کشیده شدن دست کم ۲۳ مرکز سربازگیری ارتش به وسیله کوکتل مولوتوف‌های دست‌ساز، ترازنامه عملیات زیرزمینی ماه‌های اخیر است که در پایگاه خبری آنلاین روسیه موسوم به «اینسایدر» به اطلاع همگان رسیده است.

به گزارش تحریریه اینسایدر روسیه، چنین عملیاتی تا پیش از جنگ اوکراین هرگز مشاهده نشده است و به همین دلیل مردم تمام این خرابکاری‌ها را زائیده جنگ و تشدید قوانین مجازات عمومی می‌دانند.

درباره انگیزه‌ها و نتایج این عملیات، تلویزیون آلمان با یک روزنامه نگار افشاگر روس گفت و گو کرده است. این روزنامه‌نگار که به دلایل امنیتی با نام مستعار آلیسا زملیانسکایا معرفی شده، می‌گوید: «اظهار نظر آشکار در باره جنگ در اوکراین در روسیه به شدت خطرناک است، حتی نام بردن از تجاوز نظامی روسیه به عنوان جنگ ایجاد گرفتاری می‌کند، با این همه مخالفان جنگ به هر شکلی که بتوانند علیه پوتین و جنگ اعتراض می‌کنند و خطر چند سال زندان را به جان می‌خرند.»

ماکس دگوئف هنرمند روسی در همین زمینه به شبکه دوم تلویزیون آلمان گفته است: «پیش ما، آدم‌ها حتی اگر یک ورق سفید به دست بگیرند و در خیابان بایستند، به اتهام بی‌اعتبار کردن ارتش دستگیر می‌شوند.»

مخالفانی که در چنین شرایطی راهی جز خرابکاری نیافته‌اند، بیش از همه با خطر مجازات‌های سنگین روبرو هستند، به همین دلیل به گفته منابع روسی به شدت مراقب هستند که هویتشان فاش نشود. در نتیجه، در حالی که هفته به هفته بر تعداد خرابکاری‌ها افزوده می‌شود، دولت از تعقیب و مجازات آن‌ها ناتوان مانده است.

دولت روسیه تاکنون کوشیده است یا جلوی انتشار عمومی خبرهای مربوط به خرابکاری‌ها را بگیرد و یا این عملیات را به گردن جاسوسان خارجی بیاندازد، چیزی که به نظر گرهارد مانکوت استاد دانشگاه اینستابروک در شمال آلمان نه قابل پی گیری است و نه قابل اثبات.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates