20.06.2013

جنجال درباره سکوت خاتمی نسبت به پیروزی روحانی

رادیوفرانسه: در حالی که چند روز از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور جدید ایران می‌گذرد، رسانه‌های خبری ایران درباره سکوت محمد خاتمی نسبت به این انتخاب سخن می‌گویند.

روزنامه کیهان، نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای- رهبر جمهوری اسلامی، در شماره امروز خود، درباره سکوت موسوی خوئینی‌ها و خاتمی نسبت به پیروزی روحانی نوشت: «با سپری شدن 5 روز از اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، دبیرکل و رئیس‌شورای مرکزی مجمع روحانیون دراین‌باره سکوت کرده و حاضر نیستند پیام تبریک خطاب به رئیس‌جمهور منتخب صادر کنند.»

این روزنامه اضافه کرده: «موسوی خوئینی‌ها پیش از انتخابات علناً خواستار تحریم این جشن‌ ملی شد و سکوت او طبیعی است اما خاتمی که از عارف حمایت می‌کرد، سرانجام مجبور شده بود به اعتبار آرای پایین نامزد اصلاح‌طلبان در نظرسنجی‌ها و با توصیه مشاوران خود از روحانی اعلام حمایت کند. با این حال اکنون که 5 روز از اعلام نتیجه انتخابات می‌گذرد، محمد خاتمی حاضر نشده پیروزی حسن روحانی را به وی تبریک بگوید. این در حالی است که همه رقبای انتخاباتی روحانی، پیروزی وی در انتخابات و جلب اعتماد اکثریت مردم را تبریک گفتند.»

این مطلب روزنامه کیهان در حالی است که سایت “انتخاب”- نزدیک به هاشمی رفسنجانی، نوشته است که «پس از پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، سید محمد خاتمی یکی از اولین افرادی بوده که به صورت تلفنی به روحانی تبریک گفته است.»

با این حال، سایت “مشرق”- نزدیک به نیروهای امنیتی، مثل کیهان مدعی شده که تاکنون با گذشت چند روز از انتخاب روحانی محمد خاتمی هنوز به رئیس جمهور منتخب تبریک نگفته است.

سایت “جهان نیوز”- نزدیک به اصولگرایان، نیز نوشته است: این عدم تبریک در نوع خود جای تأمل دارد، چرا که محمدرضا عارف با نظر محمد خاتمی به نفع روحانی کنار کشید و موجبات بالا رفتن رأی روحانی را به وجود آورد و انتظار می رفت که وی به عنوان اولین نفر به رئیس جمهور منتخب تبریک بگوید.

این سایت اضافه کرده: ریشه این عدم تبریک‌ها را می‌توان در مواردی مختلفی جستجو کرد؛ مواردی نظیر عدم اعلام صریح موضع اصلاح طلبی از سوی رئیس جمهور منتخب و اعتراض گروهی از اصلاح طلبان به این مسأله. البته در همین راستا اخباری نیز وجود داشت که تعدادی از اصلاح طلبان در جلسه نهایی برای معرفی کاندیدا با انتخاب دکتر روحانی شدیداً مخالف بودند.

جهان نیوز نوشته: خاتمی اکنون انگار به این نتیجه رسیده است که این کار قبل از اینکه به سود اصلاح طلبان تمام شود به سود هاشمی رفسنجانی تمام شده است. زیرا تاکنون حسن روحانی هیچ جا اعلام نکرده است که یک اصلاح طلب است. وی خود را میانه رو و اعتدال گرا می نامند.

سایت رسمی محمد خاتمی نیز تا کنون پیغامی مبنی بر تبریک رییس جمهور پیشین ایران به رییس جمهور منتخب منتشر نکرده است.

این سایت، اطلاعیه شماره پنج شورای مشورتی اصلاح طلبان درباره پیروزی حسن روحانی را منتشر کرده که در آن به نقش مؤثر خاتمی در پیروزی روحانی در انتخابات اشاره شده است.

این در حالی است که حسن روحانی در پیام خود پس از انتخابات که از تلویزیونی پخش شد، از هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی تشکر کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates