08.08.2022

ایران با رد ادعای وال استریت ژورنال: هنوز با مرحله نهایی شدن متن توافق هسته‌ای فاصله داریم

ارونیوز: یک مقام وزارت خارجه ایران روز دوشنبه با رد ادعای نشریه وال استریت ژورنال مبنی بر احتمال آماده شدن متن نهایی توافق هسته‌ای در وین ظرف چند ساعت آینده، گفت: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم.»

خبرگزاری ایرنا به نقل از یک مقام وزارت خارجه ایران نوشت: «هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران نظرات سازنده خود را با هدف پیشبرد مذاکرات به طرف مقابل ارائه کرده است و نتیجه گفت‌وگوها به اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم بستگی دارد.» او همچنین خاطرنشان کرد: «همچنان معتقدیم در صورتی که تصمیمات مناسب طرف مقابل اتخاذ شود، می‌توان به سرعت مذاکرات را جمع‌بندی کرد، اما هنوز در این مرحله قرار نداریم.»

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا، نوشته بود: «متن توافق ممکن است در ساعت‌های آینده نهایی شود.» این روزنامه همچنین به نقل از دپیلمات‌های غربی مدعی شد که در متن توافقی که طرف‌های در حال تکمیل آن هستند، به بسته پرونده تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد کشف ذرات اورانیوم غنی شده در سه مرکز هسته‌ای اعلام نشده، هیچ اشاره‌ای نشده است.

پیشتر، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز با یادآوری چهار مساله باقی مانده در حوزه‌های هسته‌ای، پادمانی، اقتصادی تاکید کرده بود که برخی از آن‌ها شامل زیرمجموعه‌ای از مسائل هستند. با این وجود، آقای اولیانوف نسبت به حل و فصل سریع آنها ابراز خوش‌بینی کرده ولی در عین حال خاطر نشان کرده بود که هیچ تضمینی برای حصول سریع توافق وجود ندارد.

همزمان با ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران در وین، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، تلفنی گفتگو کرد و در پاسخ به تاکید آقای گوترش مبنی بر ضرورت حصول توافق هسته‌ای، با اشاره به نشست سالانه معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در نیویورک و حضور فعال تیم اعزامی ایران در آن، فتوای فقهی رهبر ایران در مورد حرام بودن کاربرد سلاح هسته‌ای را یادآوری کرد و گفت: «سلاح هسته‌ای در دکترین جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد و مغایر با سیاست ها و اعتقادات ما است.»

اظهارات وزیر خارجه ایران پس از آن عنوان شد که طی هفته‌‌های اخیر برخی مقام‌های ایران از دستیابی ایران به توان ساخت سلاح هسته‌ای خبر داده بودند. منتقدان برنامه‌هسته‌ای ایران نیز همواره از انحراف آن به سمت اهداف نظامی ابراز نگرانی کرده‌اند. با این وجود، جمهوری اسلامی با تاکید بر لزوم دستیابی به فناوری هسته‌ای همواره پیگیری چنین هدفی را منتفی دانسته‌ است.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران به منظور احیای برجام و رفع تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده با میانجیگری اتحادیه اروپا و مشارکت غیرمستقیم آمریکا پس از یک وقفه پنج ماهه روز پنج‌شنبه ۴ اوت (۱۳ مرداد) آغاز شده است. برخی رسانه‌های ایران اعلام کرده‌اند که تیم مذاکره کننده ایران روز دوشنبه و همزمان با فرا رسیدن روز عاشورا مذاکره رسمی نخواهد داشت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates