10.08.2022

وزارت دادگستری آمریکا یک عضو سپاه پاسداران را به توطئه برای قتل جان بولتون متهم کرد


رادیوفردا: وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه ۱۹ مرداد اعلام کرد که یک گماشته ایرانی عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به توطئه برای به قتل رساندن جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، متهم شده است.

بر اساس این بیانیه که در پایگاه خبری رسمی این وزارتخانه منتشر شد، متهم مردی ۴۵ ساله به نام «شهرام پورصفی» متولد تهران است که به نام «مهدی رضایی» نیز شناخته می‌شود.

این مامور سپاه، در حال حاضر، از سوی پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در ارتباط با اتهام‌های مربوط به «مزدوری برای توطئه ارتکاب قتل» تحت تعقیب است.

این بیانیه افزوده که نامبرده به نیابت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اجیر کردن اشخاص در ایالات متحده به منظور ارتکاب قتل دست داشته است.

انگیزه احتمالی در این پرونده، «انتقام» کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، عنوان شده است.

شهرام پورصافی متهم شده که قصد داشته است «۳۰۰ هزار دلار به افرادی در آمریکا پرداخت کند تا آقای بولتون را در واشینگتن دی سی یا ایالت مریلند به قتل برسانند».

بر اساس بخشی از اسناد دادگاه، شهرام پورصفی در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ (سی‌ام مهرماه ۱۴۰۰) از فرد الف که مقیم ایالات متحده است و با پورصفی آنلاین دیدار داشته، خواسته بود که از مشاور امنیت ملی دولت پیشین آمریکا عکاسی کند، با این ادعا که عکس‌ها برای کتابی است که پورصفی مشغول نوشتن آن است.

در همین زمینه، متیو جی. اولسن، معاون دادستان عمومی، از بخش امنیت ملی وزارت دادگستری آمریکا، تصریح کرد: «این نخستین‌بار نیست که ما از طرح‌های ایران برای انتقام‌گیری علیه افرادی در خاک ایالات متحده پرده برمی‌داریم و همچنان خستگی‌ناپذیر به تلاش خود برای افشا و ایجاد اخلال در تک‌تک این اقدام‌ها ادامه خواهیم داد».

او افزود این وظیفه رسمی وزارت دادگستری است که از شهروندان آمریکا که «دولت‌های متخاصم در صدد آسیب زدن یا کشتن آن‌ها هستند» پشتیبانی کند.

متیو جی. گریوز، دادستان آمریکایی از منطقه کلمبیا، نیز تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای به اجرا درآوردن طرح ترور یک مقام سابق آمریکایی در خاک آمریکا را «انتقام‌جویی» و «توطئه‌ای وقیحانه» از سوی ایران خواند.

در همین حال، لاریسا ناپ، معاون اجرایی رئیس بخش امنیت ملی در پلیس فدرال آمریکا، یادآور شد: اگرچه جمهوری اسلامی با سابقه‌ای که در توطئه برای ترور افراد در ایالات متحده دارد تهدید تلقی می‌شود، اما دولت آمریکا ید طولاتری در پاسخگو کردن کسانی دارد که امنیت شهروندان آمریکایی را تهدید می‌کنند.

این مقام افزود که بی‌تردید اف‌بی‌آی، دولت آمریکا و شرکای آن برای مبارزه با چنین تهدیدهایی در داخل و خارج از خاک آمریکا گوش‌به‌زنگ خواهند ماند.

ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹ سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد. این تصمیم در راستای سیاست «فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ بر ایران اتخاذ شد، اما در ماه‌های گذشته از این مسئله به عنوان یکی از شروط جمهوری اسلامی برای بازگشت به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی و از موانع اصلی احیای برجام نام برده می‌شود.

خبر متهم کردن یک عضو سپاه به تلاش برای قتل جان بولتون دو روز پس از آن منتشر می‌شود که هیات‌های مذاکره‌کننده تهران و واشینگتن برای احیای برجام به وین بازگشته بودند و با قطعی شدن «متن نهایی» توافق، اکنون به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند تا در مورد سرنوشت بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تصمیم‌گیری کنند.
با استفاده از وب‌سایت وزارت دادگستری آمریکا، رویترز و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت./ ک.ر

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates