18.08.2022

واکنش‌های متفاوت به اظهارات شهبانو فرح پهلوی

صدای آمریکا: شهبانو فرح پهلوی با تأکید بر این که مردم ایران خواهان بازگشت پادشاهی پهلوی به کشور هستند، اعلام کرد که او نیز آماده است به ایران بازگردد. اظهارات او با موجی از واکنش‌ها در میان کاربران رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.

ملکه پیشین ایران در حاشیه سفرش به مصر برای مراسم یادبود چهل و دومین سال درگذشت محمدرضا شاه پهلوی با روزنامه ایتالیایی لیبرو گفتگو کرد. روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد، حساب توییتری شهبانو فرح پهلوی با انتشار تصویری از این مصاحبه با لیبرو نوشت، ایرانیان می‌خواهند پادشاهی پهلوی به ایران برگردد.

شهبانو فرح پهلوی مهم‌ترین مسئله را «آزادی ایران و ایرانیان» دانسته و تأکید کرده است: «شادی بزرگی برایم خواهد بود اگر روزی بتوانم به کشورم بازگردم.»

او با اشاره به اعتراضات معلمان و کارگران به «فقر شدید» اکثریت ایرانیان اشاره کرده و با تأکید بر سیاست‌های زن‌ستیزانه جمهوری اسلامی گفته که اغلب مردم ایران حکومت دینی نمی‌خواهند و جوانان بسیاری خواهان استقرار نظام پادشاهی هستند.

ملکه پیشین ایران با استناد به تکرار شعار «رضا شاه، روحت شاد» در اعتراضات سراسری سال‌های گذشته در ایران افزوده، «تکان‌دهنده است» که بسیاری از مخالفان آن سال‌ها پس از «این همه حرف که علیه ما زدند»، اکنون متوجه شده‌اند «خدمات شاه برای کشور ما» چه بوده است.

او همچنین به امکان ولیعهدی شاهدخت نور پهلوی در صورت بازگشت نظام پادشاهی به ایران اشاره کرده است.

انتشار این سخنان شهبانو فرح پهلوی، موجی از واکنش‌ها در رسانه‌های اجتماعی برانگیخته است.

برخی کاربران با به کار بردن هشتگ‌های «برای ایران»، «بازگشت مشروطه»، و «ReturnToMonarchy4iran» (بازگشت پادشاهی برای ایران)، و برخی نیز بدون اشاره مستقیم، از اظهارات ملکه پیشین ایران حمایت کرده‌اند.

نسیم بهروز، فعال سیاسی پادشاهی‌خواه، اظهارات شهبانو فرح پهلوی را موجب ایجاد «موجی از شور و امید» در دل ایرانیان دانسته که «در اوج رنج بارها در خیابان شاهان پهلوی را فراخوانده‌اند.»

سعید قاسمی‌نژاد، پژوهشگر ارشد در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در توییتی نوشته است: «شهبانو به خاطر گفتن این سخن مورد حمله پنجاه و هفتی‌ها است، می‌توانست کناری بنشیند و چیزی نگوید اما در این به میدان آمدنش درسی نهفته است.»

او تأکید کرده است: «آدمی چه در سیاست و چه در رفاقت باید به دوستدارانش گوش فرا دهد، از آنان حمایت کند و دلگرمشان کند. آن که دوستان را از خود براند اسیر دشمنان خواهد شد.»

علی افشاری، فعال سیاسی جمهوری‌خواه، یکی از منتقدان این مصاحبه، بازگشت پادشاهی به ایران را «توهم» خوانده و ادعا کرده «فرح پهلوی پروژه بازسازی سلطنت مطلقه پهلوی» را «علنی» کرده و «نه باوری به دمکراسی دارد و نه انتخاب مردم.»

اما بهزاد مهرانی، پژوهشگر و فعال رسانه‌ای جمهوری‌خواه، با اشاره به اظهارات مخالفان نوشته، «از چه ناراحتید؟ شما که می‌گویید به رأی مردم گردن می‌گذارید و می‌دانید که مردم هم خاندان پهلوی را نمی‌خواهند، چرا نگران سخنان شهبانو فرح پهلوی هستید که از بازگشت به ایران پادشاهی گفته.»

او با کنایه گفته است: «صندوق رأی در ایران آزاد می‌آید و مردم شما ملی‌مذهبی‌ها و دینی‌ها را سر کار خواهند آورد. کمی ریلکس کنید!»

کاربری به نام مجتبی نجفی نیز در انتقاد از این سخنان، نوشته است: «بعد از الغای سلطنت، ایران در حال گذر از حکومت دینی است. جمهوریت سرنوشت زیبای ایران خواهد بود، روزی که حاکمیت ملی جای قیمومیت‌های مذهبی و درباری را بگیرد.»

نوید جمشیدی، تحلیلگر مسائل ایران نیز شعری را یادآوری کرده و با اشاره به «توییت خاص امشب ایشان»، نوشته است: «جهان گوید که بازآ ای بهاران، که از ظلم خزان صد داغ دارم، بگردان ساقیا جام خزانی، که از عشق بهار اندر خمارم.»

رهبر جمهوری اسلامی روز چهاردهم خرداد به‌طور غیر مستقیم هشدار داده است که بازگشت سلطنت به ایران غیرممکن نیست. او با اشاره به انقلاب‌های تاریخی روسیه و فرانسه گفته است: «در فرانسه پس از انقلاب، همان خانواده‌ای که انقلاب علیه آن‌ها انجام شده بود به دلیل حضور نداشتن مردم در صحنه، به قدرت برگشتند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates