20.08.2022

رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران: انتظار نداشته باشید بگوییم قاضی منصوری خودکشی کرده است

صدای آمریکا: رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران می‌گوید که موضوع خودکشی قاضی منصوری «بی‌ربط و غیر کارشناسی» است.

عباس مسجدی درباره نوع مرگ قاضی متواری متهم به فساد مالی می‌گوید که انتظار نداشته باشید بگوییم که قاضی منصوری خودکشی کرده است.

اگرچه نام غلامرضا منصوری قاضی اجرائیات شهرستان لواسانات برای بسیاری از متهمان پرونده‌های امنیتی و روزنامه‌نگاران آشنا بود، اما نام او به عنوان متهم برای نخستین بار در دادگاه رسیدگی به ‌اتهامات اکبر طبری معاون اجرایی سابق قوه قضائیه، در سال ۹۹ مطرح شد. او در این دادگاه متهم شد که در پرونده‌های مالی ۵۰۰ هزار یورو رشوه دریافت کرده و از کشور متواری شده است. یک روز بعد از طرح این اتهامات علیه او در نخستین جلسه دادگاه طبری، منصوری با تکذیب دریافت رشوه در پیامی ویدئویی گفت که در حال بازگشت به ایران است. چند روز پس از انتشار این پیام، جسد او در هتلی در رومانی که ۱۰ روز در آن اقامت داشت، پیدا شد.

حال با گذشت بیش از ۲ سال از مرگ این قاضی پیشین، عباس مسجدی، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران شنبه ۲۹ مرداد به خبرگزاری ایسنا گفته است که از ما انتظار نداشته باشید بگوییم که قاضی منصوری خودکشی کرده است.

مسجدی تشخیص نوع مرگ غلامرضا منصوری را بر عهده قاضی پرونده دانست. به گفته این مقام مسئول، پزشکی قانونی شرح جسد را به قاضی پرونده منتقل کرده و این قاضی است که با تحقیقات بین‌الملل و همکاری اینترپل و سایر ادله‌هایی که دارد، نظر نهایی را اعلام می‌کند.

در پی مرگ غلامرضا منصوری، گمانه‌زنی‌هایی در داخل و خارج ایران مبنی بر خودکشی یا قتل او مطرح شد. همان زمان محمود علیزاده طباطبایی، وکیل خانواده قاضی غلامرضا منصوری، گفت پرونده مرگ این قاضی جنجالی با «بن بست مواجه شده است.»

برادر غلامرضا منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت که «تماس‌های برادرم در دو، سه روز آخر به صورتی بود که به نظر می‌رسید در اختیار خود او نیست و مثل اینکه گروگان افرادی باشد، عمل می‌کرد.» به گفته او نوع سخن گفتن و رفتار قاضی منصوری شباهت به کسانی داشته که محدودیت گفت و گو دارند.

با انتشار خبر مرگ قاضی منصوری پلیس رومانی بلافاصله نظر به خودکشی داد. این درحالی بود که خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه نوشت که دادستانی بخارست اعلام کرده مرگ غلامرضا منصوری با خشونت و شتابزدگی بوده است.

پیچیدگی ابعاد این اتفاق در حالی است که پس از مرگ قاضی منصوری، حسین سلیمانی سردبیر سایت خبری مشرق متعلق به سپاه پاسداران در توئیتی نوشت که «از امروز رومانی هم عمق استراتژیک است برای خودش…»

در همین حال وکیل غلامرضا منصوری نیز با ادعای این‌که «من و خانواده ایشان معتقدیم که قاضی منصوری آدمی نبود که قصد خودکشی داشته باشد» افزوده است که «او قصد خودکشی نداشت. موکلم پیشنهاد پناهندگی در رومانی را نپذیرفت. عقلانی نیست خودکشی کرده باشد.»

بیانیه دادستانی رومانی در رابطه با مرگ او حاکی از آن است که منصوری در طبقه ششم هتل اقامت داشته، اما این اتاق را تحویل داده و سپس با آسانسور به طبقه پنجم رفته و از آنجا خودش را به طبقه همکف در لابی هتل انداخته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates