25.08.2022

ایران: پاسخ آمریکا را دریافت کردیم

بی‌بی‌سی: وزارت امور خارجه ایران می‌گوید پاسخ آمریکا را به نظرات جمهوری اسلامی درباره متنی که اروپا برای احیای برجام پیشنهاد داده، دریافت کرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که ایران عصر روز چهارشنبه دوم شهریور پاسخ آمریکایی‌ها «برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات» را از طریق هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا گرفته است.

به گفته آقای کنعانی «بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم تایید کرده است که این کشور پاسخ خود را برای اتحادیه اروپا ارسال کرده است

رسانه‌های آمریکایی پیشتر با انتشار گزارش‌هایی از محتوای پیش‌نویس توافق احتمالی برای بازگشت آمریکا و ایران به برجام، گفته‌ بودند که واشنگتن روز چهارشنبه پاسخ رسمی خود را برای اروپا خواهد فرستاد.

هیچ یک از طرف‌های مذاکره درباره جزئیات متن پیشنهادی یا نظرات ایران و آمریکا روی آن، رسما اظهار نظر نکرده‌اند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا، روز هشت اوت متنی را به عنوان پیش‌نویس توافق در اختیار طرف‌های مذاکره قرار داد که به گفته او نهایی و غیرقابل تغییر بود.

با وجود این ایران با طرح اصلاحات و پیشنهاداتی روی این طرح روز ۱۵ اوت پاسخ رسمی خود را برای اروپا فرستاد.

آقای بورل پاسخ ایران را «معقول» توصیف کرده و گفته بود که بیشتر طرف‌های حاضر در برجام با آن موافق هستند و منتظر واکنش آمریکا است.

مقام‌های اسرائیلی در روزهای اخیر رایزنی‌های فشرده‌ای با آمریکایی‌ها داشته‌اند تا در فرصت باقی‌مانده از امضای توافق جلوگیری کنند.

پیشتر رسانه‌ها گزارش داده بودند که دولت آقای بایدن تلاش کرده اطمینان اسرائیل را جلب کند اما چندان موفق نبوده است.

نخست وزیر اسرائیل: توافق بدی روی میز است که سالی ۱۰۰ میلیارد دلار به ایران می‌دهد
ساعاتی پیش از اعلام دریافت پاسخ آمریکا، یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل با انتقاد شدید از «توافق روی میز» برای احیای برجام گفت که چنین توافقی «سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار در اختیار ایران قرار می‌دهد».

آقای لاپید در یک نشست خبری ویژه‌ به خبرنگاران خارجی گفت پذیرش این توافق برای اسرائیل «غیرممکن» است و هشدار داد که متن فعلی استانداردهایی را که رئیس جمهور آمریکا برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته‌ای تعیین کرده بود، در نظر نمی‌گیرد.

یائیر لاپید به صراحت اعلام کرد که اسرائیل مخالف متن فعلی برای توافق با ایران است و بار دیگر هشدار داد که اسرائیل خود را مقید به آن نخواهد دانست.

آقای لاپید مدعی شد که این توافق سالی ۱۰۰ میلیارد دلار به ایران می‌دهد که «خرج ساختن مدرسه و بیمارستان نخواهد شد بلکه برای بی ثبات کردن خاورمیانه و گسترش تروریسم در سراسر جهان استفاده می‌شود».

نخست وزیر اسرائیل هشدار داد پولی که جمهوری اسلامی با برداشتن تحریم‌ها بعد از توافق به دست می‌آورد «برای تامین سپاه پاسداران و نیروهای بسیج که مردم ایران را سرکوب می‌کنند، حملات بیشتر به پایگاه‌های آمریکایی در خاورمیانه و برای تقویت حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی استفاده می‌شود».

او گفت که لغو تحریم بانک‌ها و موسسات مالی ایران به این معنی است که آنها «در پولشویی مشکلی نخواهند داشت و به کشورهایی که تحریم هستند کمک می‌کنند تا آن را دور بزنند.»

او بدون انتقاد مستقیم از آمریکا گفت که با واشنگتن درباره تمام موضوع‌های مطرح «گفت‌وگویی باز داریم».

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates